måndag 6 juni 2011

Sommarhälsning

Idag är det precis ett år sedan Ariels kattungar föddes. Stort Grattis på 1-årsdagen Ophelia, Miranda och Titania ♥♥♥

Det här är mitt första blogginlägg på mycket lång tid, och det får bli en sammanfattning av allt som har hänt under senaste halvåret. Året inleddes med en vattenskada i vårt vardagsrum, orsakad av en översvämning i grannlägenheten. Under renoveringstiden, drygt två månader, makade vi ihop oss i resten av lägenheten. Katterna blev inte särskilt glada; som bekant är ju alla förändringar av ondo :-)

Vart tog alla grejer vägen?
Det här känns inte alls bra...
Nu är det helt tomt härinne...
... och nu har de till och med rivit ut golvet! Ska det vara så här?!
Den 12 mars fyllde Ana och Ariel 3 år, och några dagar senare blev båda två kastrater. Båda återhämtade sig snabbt och är nu ännu gosigare än före operationen.

Nyopererade: Ana...
... och Ariel
Lugnare, som det påstås att kastrater blir, vet jag inte om jag håller med om; jag tycker snarast att de har blivit lite pratigare. Däremot har de lagt på sig varsitt kilo, vilket är bara bra i Anas fall, men Ariel ser lite väl bastant ut just nu. De äter sterilfoder sedan en månad tillbaka och jag tror att viktökningen har stannat upp nu. Förmågan att slappa ihop är i alla oförändrad:

Ragdolls kan verkligen konsten att slappna av. Ariel myser på fotpallen (dvs kattpallen)...
... och Ana ligger i "sin" fåtölj. Jo, vi kallar den faktiskt för "Anas fåtölj" ;-)
Bensträckare :-)
För egen del har jag fortsatt att lära mig om katter på teoretisk nivå. I april åkte jag till  Ragdollhelgen i Göteborg, arrangerad av SRC, med både utställning och seminarium med Hannah Jensen. Under våren läste jag även PawPeds G2-kurs om kattuppfödning, som jag tyckte var väldigt rolig, framförallt genetikdelen. Och för en vecka sedan besökte jag en föreläsning om kattbeteende med Susanne Hellman Holmström, arrangerad av Abyklubben.

Nu är det sommar på riktigt; Ana och Ariel njuter av värmen och tillbringar mycket tid ute på balkongen, där de kan hålla koll på omgivningen.  

1 kommentar:

  1. Kul att du kommit igång igen med bloggen. Fina bilder och söta katter. Hoppas att du har tid att skriva lite även när husse så småningom är hemma!:-)

    SvaraRadera