måndag 7 juni 2010

Bebisarna är födda!

Igår under förmiddagen födde Ariel tre kattungar! Läs hela berättelsen längre ner.

Den första kattungen är född!

Vår lilla förlossningsavdelning. Moster Ana håller koll.

Tvåan har kommit.

Nu är familjen komplett.

De små har börjat dricka.

Pigga och livliga alla tre.

Och så har man klarat av den första natten!

Hela lördagen höll sig Ariel nära mig. Men när jag klev upp på söndag morgon hade hon försvunnit...

Jag hittade henne i arbetsrummet, i lilla kojan under klöspelaren. I det utrymmet fick hon nätt och jämt själv plats med sin tjocka mage, hur skulle det gå med kattungar därinne? Det syntes att hon hade börjat krysta, men jag lyckades få henne att flytta till iglon hon haft med sig från sin uppfödare. Tur det, för sedan tog det inte lång stund innan första bebisen kom.

9:25 föddes den första. Jag hade vänt bort blicken en kort stund och helt plötsligt fanns den lilla där. Det gick så snabbt, inte ens Classe, som tittade hela tiden, såg riktigt hur det gick till. Ariel var jätteduktig, tog hand om ungen och slickade rent. Fascinerande att se hur stark modersinstinkterna är!
11:30 kom nummer två, med rumpan före. Huvudet satt kvar till en början, men den lilla sprattlade och kämpade själv sin väg ut. Och redan en halvtimme därpå föddes nummer tre.
Alla hade bra vikter, 102 g, 113 g och 104 g. Och de dricker rätt duktigt allihopa.

På eftermiddagen kom Marie för att titta till. Hon hjälpte mig att könsbestämma de små, och preliminärt tror vi att det är två honor och en hane.
Det tog ganska lång stund innan Ariel vågade gå upp och lämna sina små. Men med husse och matte som "barnvakt" gick det bra till slut och hon var uppe och åt och drack.

Det ska bli en jättespännande tid, att se kattungarna växa upp under de närmaste tolv veckorna!





2 kommentarer: